انواع رفع ممنوع الخروجی- مراحل رفع ممنوع الخروجی
دریافت نمونه سوالات استخدامی ادارات، سازمانها و ارگانها

چهار شنبه 10 شهريور 1400
ن : khashayars

انواع رفع ممنوع الخروجی- مراحل رفع ممنوع الخروجی

انواع رفع ممنوع الخروجی- مراحل رفع ممنوع الخروجی

رفع ممنوع الخروجی چیست؟ آیا می‌توان ممنوع الخروجی را رفع کرد؟ یکی از مواردی که در بین مردم رایج است بحث ممنوع الخروجی می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم با مفهوم آن بیشتر آشنا شویم و انواع و مراحل رفع ممنوع الخروجی را توضیح دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

به صورت کلی ۵ گروه ممنوع الخروج می‌شوند:

  • بدهکاران قطعی مالیاتی
  • بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده است.
  • افرادی که در خارج ایران مشهور به تکدی‌ گری و ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و... هستند.
  • افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده‌ی فرد دیگری (پدر یا شوهر و...) می‌باشد.
  • کسانی که مسافرت آن‌ها به خارج کشور به تشخیص مقامات قضایی به مصلحت جمهوری اسلامی نمی‌باشد.

مدت زمان ممنوع الخروجی هم ۶ ماه می‌باشد و بعد از ۶ ماه مجددا باید تمدید شود. در این بین به مدت ۲۰ روز می‌توانید به دادگاه اعتراض نمایید.

رفع ممنوع الخروجی مهریه

به صورت کلی ممنوع الخروجی یعنی شما اجازه‌ی خارج شدن از کشور را ندارید تا زمانیکه این موضوع از شما برداشته شود. از طرفی گاهی در موارد جنایی پیش می‌آید که شما اجازه‌ی خروج از شهر را هم ندارید.

به استناد ماده ۲۳ قانون محکومیت های مالی در هر دعاوی حقوقی از جمله مطالبه مهریه، پس از صدور رای محکومیت مهریه و نپرداختن مهریه و یا تقسیط نشدن مهریه توسط زوج، زوجه می‌تواند از دادگاه صادرکننده رای تقاضای صدور قرار ممنوع الخروجی شوهر را کند.

هدف از ممنوع الخروج شدن مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه ابزاری است که مرد را تحت فشار قرار دهد و مجبور شود که مهریه زن را پرداخت کند.

راه‌های رفع ممنوع الخروجی مرد از جهت عدم پرداخت مهریه این است که مهریه‌ را پرداخت کرده باشد و یا اینکه زن خود نسبت به عدم پرداخت مهریه توسط مرد رضایت دهد. در این صورت دادگاه حکم را ثبت می‌کند و مرد اجازه‌ی خروج از کشور را پیدا می‌کند.

نکته‌ی مهم این است که گذاشتن وثیقه هم در این مورد معنایی ندارد و مرد باید فقط مهریه را پرداخت کند و یا رضایت همسرش را بدست آورد.

اگر در مورد رفع ممنوع الخروجی مهریه سوالی دارید می‌توانید به صورت رایگان مشاوره حقوقی آنلاین را از کارشناسان وکیل پرس دریافت نمایید.

رفع ممنوع الخروجی زن بعد از طلاق

زن پس از عقد نکاح تنها با اجازه‌ی شوهر حق خروج از کشور را دارد. مگر اینکه براساس شروط ضمن عقد و یا وکالت رسمی مرد این حق را به همسر خود داده باشد. مسئله محدودیت خروج زنان پس از ازدواج به یکی از پرچالش‌ترین مسائل حقوقی روز تبدیل شده است. افراد زیادی جهت اصلاح این قانون پیگیری می‌کنند. به صورت کلی بعد از طلاق دیگر ممنوعیتی بابت خروج از کشور وجود ندارد و زن می‌تواند بدون اجازه همسر از کشور خارج شود.

رفع ممنوع الخروجی فرزند

درخواست ممنوع الخروجی فرزند توسط پدر و مادر به دلایل مختلفی امکان پذیر می‌باشد. اگر متقاضی پدر باشد خیلی سریع و راحت با مراجعه به اداره گذرنامه و ظرف کمتر از یک ساعت می‌تواند فرزند غیررشید خود را ( زیر ۱۸ سال) ممنوع الخروج کند. اما این موضوع برای مادر کمی دشوارتر می‌باشد. یعنی مادر باید دلایل و اسناد توجیهی خود را به دادگاه ببرد و با اجازه‌ی پدر در صورت صلاح دید دستور ممنوع الخروجی فرزند داده می‌شود. در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم از وکیل ثبتی برای جلوگیری از اتلاف وقت استفاده کنید.

ممنوع الخروج کردن فرزند مشترک ( فرزند طلاق) هم بسیار رایج می‌باشد. فرزند تا رسیدن به سن قانونی تحت سرپرستی ولی خود می باشد . در مورد فرزند اغلب ولی قهری شامل پدر و جد پدری است که مسئول و سرپرست فرزند می باشند در مورد فرزند حق ولایت دارند در نتیجه هر تصمیمی از قبیل تصمیمات مالی و غیر مالی فرزند با ولی قهری اوست. طبق قانون اصل بر این است که تصمیمات ولی قهری مطابق مصلحت فرزند است و اثبات خلاف این اصل بر عهده شخصی است که از اعمال ولایت قهری ناراضی و شاکی است و ادعای این را دارد که ولی قهری خلاف مصحت فرزند رفتار می کند .

نکته : کسی که حضانت را بر عهده دارد می تواند نسبت به ممنوع الخروجی فرزند اقدام کند تا ولی قهری نتواند نسبت به خروج فرزند اقدام کند .

در خصوص فرزندانی که به سن بلوغ شرعی رسیده اند ولی هنوز 18 سال تمام نشده اند مقررات قانون گذرنامه حاکمیت دارد .

نکته بسیار مهم دیگری که مطرح است : اگر حضانت فرزند با مادرش باشد مطابق با ماده 18 قانون گذرنامه ، برای زیر سن قانونی یعنی هجده سال تمام، اجازه ولی قهری برای خارج شدن از کشور لازم است و صرف حضانت مادر بدین معنی نیست که وی می‌تواند مجوز خارج کردن فرزند را داشته باشد و در اینصورت اجازه پدر لازم است. اما اگر حضانت با پدر باشد گر چه مجوز اخذ گذرنامه قانونا با اوست ولی مادر می‌تواند با درخواست از اداره گذرنامه مانع از خروج فرزندش از کشور بشود .

 

به این ترتیب کارهای اداری شما برای ممنوع الخروجی فرزند و یا رفع ممنوع الخروجی فرزند راحت تر صورت می‌گیرد.

مدت زمان رفع ممنوع الخروجی چقدر است؟

همانطور که قبلا هم گفته شد مدت زمان رفع ممنوع الخروجی به صورت کلی ۶ ماه است. بعد ۶ ماه این حکم لغو و یا تمدید می شود. در این مدت ۲۰ روز فرصت دارید تا اعتراض خود را به دادگاه ببرید و رفع ممنوع الخروجی را انجام دهید.

نکته‌ی بسیار مهم این است که بعد از ۶ ماه اگر این ممنوعیت توسط فردی که شما را ممنوع الخروج کرده تمدید نشد ممنوعیت به صورت خود به خود از بین می‌رود.

نمونه درخواست رفع ممنوع الخروجی چگونه است؟

متن درخواست رفع ممنوع الخروجی باتوجه به نوع ممنوعیت متفاوت می‌باشد. اما در همه‌ی آن‌ها باید متن به صورت کاملا ادبی باشد. ضمن اینکه در آن شاکی و دعوی کاملا مشخص شده باشد. در اینجا نمونه درخواست رفع ممنوع الخروجی مهریه را توضیح می‌دهیم.

بسمه تعالی

ریاست محترم اداره......اجرای اسناد رسمی شهر ......

با سلام

احتراما به وکالت از آقای ..... ..... متعهد پرونده کلاسه اجرایی فوق با عنایت به مراتب زیر و ادله پیوست، درخواست رفع ممنوع الخروجی موکل از آن مقام محترم مورد تقاضا می باشد:

 

خانم .... (متعهد له مهریه) مستندا به دادنامه شماره ...... مورخ.... صادره از شعبه ..... مجتمع قضایی ...... تعداد 300 عدد سکه از 1014 سکه مهریه خود را از دادگاه مطالبه می نماید و حکم به محکومیت آقای ...... صادر می گردد(پیوست یک لایحه) و به موجب دادنامه شماره ..... مورخ....... حکم به پذیرش این 300 سکه از مهریه زوجه صادر می گردد(پیوست دو لایحه) و پس از آن به موجب دادنامه شماره ..... (پیوست سه لایحه) و دادنامه شماره ..... مورخ ...... (پیوست چهار لایحه) حکم به پرداخت هر شش ماه یک سکه بهار آزادی صادر می گردد.به موجب این احکام، موکل تاکنون تعداد41 عدد سکه بهار آزادی از مهریه خانم ..... را به صورت 30 عدد پیش قسط و 11 عدد بابت اقساط مهریه پرداخت نموده است.

 

.

.

.

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و مسئولیت بر عهده سایتی است که لینک آن در داخل مطلب قرار گرفته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سایر مطالب، ،